Adelaide & the outback met papa! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Valérie Sloot - WaarBenJij.nu Adelaide & the outback met papa! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Valérie Sloot - WaarBenJij.nu

Adelaide & the outback met papa!

Blijf op de hoogte en volg Valérie

05 Februari 2014 | Australië, Alice Springs


Hiiiii people!

Na mijn ontzettend lange blog dacht ik eraan om m'n het eind een beetje af te raffelen. Op nieuwjaars dag hebben we nog met z'n viertjes ( Eline, Rebecca en Tim) een nieuwjaarsborrel gedaan in Darling Harbour. Hier hebben we ook echt de lekkstere nacho's gegeten. Zalig.
We vertrokken de dag erna naar Adelaide naar de oom en tante van Rebecca. Haar oom woont al 25 jaar in Adelaide. Haar oom en tante heten trouwens Rob en Lyn. Lyn is een Australiër en Rob een echte Hagenaar.
We hadden de hele nacht doorgehaald omdat we om kwart over 4 met de taxi werden opgehaald. We wilden eerst echt heel graag een paar uurtjes slapen maar toen gingen we een film kijken en Tim kwam ook nog even langs dusja van slapen kwam er niet meer van.
We vlogen om half 7 naar Adelaide, omdat we allebei zo moe waren hebben we het stijgen niet eens meegemaakt, zo moe en kapot waren we van de dag. Ik werd pas wakker toen we gingen dalen. Dat deed weer zo'n pijn aan m'n oren.
Eenmaal aangekomen in Adelaide stond daar de oom van Rebecca ons al op te wachten.
Toen we de tassen hadden gepakt gingen we naar buiten en Rebec en ik wisten niet wat we meemaakte. Het was echt koud in Adelaide. 15 graden ofzo.
De eerste dag hadden we goed geslapen en konden we er weer tegen. Rob nam ons mee naar een heel erg mooi uitkijkpunt. Hier hadden we echt een mooi zicht over de stad en over het landschap. Hier hebben we ook onze eerste wilde koala gezien. Was erg leuk. In Adelaide hebben Rebecca en ik voornamelijk heel erg veel gerelaxt. Genieten van een goed bed, eigen ruimte, lekker eten, want ze gingen vaak uiteten, dat was echt een luxe voor ons. De eerste paar dagen was het best fris dus liepen we
vaak in een lange broek en altijd een vest mee, maar toen liepen de temperaturen nogal hoog op. De eerste twee dagen was het nog echt lekker toen zijn we nog naar het strand geweest en heeft Rob ons meegenomen op onze eigen roadtrip door Adelaide. We zijn met de auto richting Rapid Bay geweest. Een heel leuk piep klein plaatsje
waar er veel gedoken en gevist wordt. Iedereen zat op de Jetty ( op de steiger) te vissen. Was leuk om te zien. Rapid Bay was echt heel mooi. Super blauw water en de omgeving was ook echt mooi.
Daarna gingen we even snel een hapje eten en gingen we door naar de wijngaarden. Die zijn er heel veel in Adelaide. We gingen ricting McLaren Ville waar onze eerste wijnproeverij was.
Het was echt heel leuk om mee te maken. Je liep binnen je kreeg een kaart en daar stonden allemaal soorten wijnen op, wit rood en ook dessert wijnen. We begonnen met
een Sauvignon Blanc dit was echt een hele lekkere. Rob zei ja je moet ook eens een rode wijn proberen. Ik had eerst zoiets van hmm nee liever niet omdat ik zeker weet dat ik rood niet luste maar dat neem ik terug! Ik vind het eigenlijk best wel lekker, maar dan een hele zachte rode wijn. Dessert wijn is echt niet m'n ding, dat is TE zoet voor mij.
Terwijl ik echt een zoetekauw ben. Maar nee dit was het niet voor mij. Toen gingen we naar de tweede wijnproeverij en hier werd voornamelijk alleen maar rood geschonken.
Ik heb echt een hele leuke dag gehad. Dan mis je toch wel een auto. want met het openbaar vervoer kon je daar niet komen.
Dat was ook ons laatste dagje lekker weer want de dagen erna..... 5 dagen lang van 43 graden of hoger! één dag was het zo heet dat was geloof ik de tweede dag toen was het 45 graden en toen wilde Rebec en ik wel iets doen, dus we gingen maar airco opzoeken. We gingen naar Harbourtown dat was een half overdekt winkelcentrum. Hier gingen we heen met de bus,maar voordat we bij de bushalte waren moesten we nog best een stukje lopen. Rob zei 400 m maar het was toch echt wel meer. Ik heb het echt onderschat die hitte.
De wind mocht van mij ook wel blijven liggen want dat maakte alles nog 10x erger, een heette föhn die steeds in je gezicht blaast. Echt verschrikkelijk. Op den duur werd ik erg licht in mijn hoofd en moest ik even zitten. Alles was aan het draaien en ik voelde me zo misselijk, dit had ik nog niet meegemaakt. Toen kwam de bus aangereden en toen zaten we aan de verkeerde kant wij rennen naar de bus. Dat had ik niet moeten doen, ik zakte half door m'n benen en ik zag allemaal zwarte vlekken voor m'n ogen. Gelukkig stond de airco lekker hard! Hier konden we wat bijkomen. Ik dacht dat ik te weinig suiker op maar later vertelde Lyn dat ik te weinig water had gedronken. Met zulke temperaturen dronk zij 4 liter op een dag, en dat was nog te weinig zei ze.
Op 14 Januari kwam papa aan in Melbourne. Arme paps kwam meteen aan in de hitte, 43 graden op Australian Open.
Ik moest nog even wachten tot ik hem kon zien. De 21ste zou hij naar Adelaide komen met Eline samen. Eline en papa hebben samen Melbourne en the Great Ocean Road gedaan, iedereen die de Great Ocean Road doet die doet ook The Gramphians, dat is een National Park maar die stonden in de fik. Ook al. Dus toen kwamen ze eerder naar Adelaide.
Ik was echt zoooo blij om paps weer te zien. Echt een heel fijn gevoel weer, ik moest echt een traantje laten.
Eline en papa die sliepen de eerste nacht in een motel en ik sliep toen nog bij Rob en Lyn, m'n laatste nachtje. De dag erna heb ik met papa, Eline en Rebecca hetzelfde stukje gedaan naar Rapid Bay en de wijngaarden.
Helaas waren we een beetje laat bij de wijngaarden dus zijn we maar bij eentje geweest waar we een half uurtje wijn konden proeven. Dat was echt wel jammer. Dit vond ik echt iets voor pap en zeker voor Eline haha.
Maar dit was ook echt heel leuk.

Na ons dagje met pap en Eline gingen we een hapje eten bij een Thais restaurant. Eerst was ik niet zo fan van Thais eten maar dit was echt lekker. Dus ik zeg ja tegen mij volgende reis naar Thailand!
Daarna zijn we terug gereden naar Rob en Lyn en heb ik afscheid genomen en ze ontzettend bedankt voor de leuke tijd in Adelaide.

Dag twee met Eline en Pap hebben we aan het strand gelegen en lekker gerelaxt. Nog een beetje door het stadje Glenelg gelopen, spulletjes in slaan voor de outback want de volgende dag begon de twee tour voor papa...THE OUTBACK woehoeee.
Eerst hebben we Eline nog afgezet op het vliegveld in Adelaide want zij ging naar Brisbane om vanuit daar naar Nieuw Zeeland te vliegen. Arme paps had hier zoveel moeite mee, was zo zonde voor hem.

Hier keek ik zo naar uit.
We gingen met de organisatie Groovy Grape Getaways.
Om 7 uur 's ochtends werden we opgehaald met een busje. Hier konden 20 mensen in. Aan de rechterkant had je een rij met twee stoelen en dan aan de linkerkant een rij met maar 1 stoel.
Omdat papa en ik als laatste werden opgehaald zaten we echt op een rot plek. Pap zat voorin en ik precies achter hem. Maar we zaten allebei echt krap, zelfs papa zat voorin heel krap.
Dus we hadden bedacht om de volgende dag gewoon op een andere plek te gaan zitten.
We hebben kennis gemaakt met onze tourguide Sam. Een super leuke man van begin de 30. Echt een geweldige kerel. Hij deed het zo leuk, maakte veel grapjes vertelde veel over het land en wat we allemaal gingen zien.
Hij deed het echt heel erg goed. Pap had ook een goeie klik met hem
De eerste dag zouden we naar de Flinders Ranges gaan en naar de wijngaarden om nog eens wijn te proeven. Helaas stonden de Flinders Ranges in de fik, OOK AL, en de wijngaarden waren dicht op Dinsdag. Dit was echt wel balen.
Omdat het best wel een domper was voor iedereen zijn we een drankje gaan doen in een pub.
De eerste dag hebben we de groep een beetje leren kennen. We zaten met 7 Nederlanders in de bus 4 Duitsers 5 Zwisters en een Frans stelletje en nog een meisje uit Tsjechië.
Het was een gemengde maar wel leuke groep. De eerste dag had ik al meteen contact met twee leuke meiden Mariska en Suzan. Mariska kwam uit Hoofddorp maar ze praatte echt plat Amsterdams heel grappig. Suzan kwam uit Voorhout die had niet zo'n accent. Ook meteen dezelfde dag hebben we contact gemaakt met Frederique een meisje, eigenlijk vrouw want ze was 29 ook al zou je dat niet van haar zeggen.
En Kelly kwam uit de Achterhoek. Zij reisde samen met haar moeder 5 weken door Australië omdat haar moeder hier geboren is.
Pap was ook meteen populair bij Mariska en Suzan, ze waren grapjes met hem aan het maken, soms waren ze wel grof maar ze konden er wel om lachen.

Na ons drankje in de pub gingen we naar onze eerste campingplaats. Omdat Groovy Grape hier altijd komt natuurlijk hadden ze een soort van kamp met picknicktafels en een overdekking waar je ook kon zitten als het evt zou gaan regenen. In het midden had je een plekje voor het kampvuur, helaas gingen we niet de eerste dag een fikkie stoken. Maar nu, we sliepen niet in tentjes nee we sliepen in swags. Een swag is een om het even makkelijk uit te leggen een grote dikke slaapzak waar een matrasje in ligt. We sliepen dus in de open lucht onder de sterrenhemel. De eerste dag was het best wel bewolkt dus geen sterren. Het was ook best wel koud. We sliepen allemaal rond het kampvuur plekje. Echt kamperen. Het had toch wel iets in een swag slapen.

Dag twee was eigenlijk een lange rij dag. Hier hebben we niet zoveel gedaan. Het was ook helemaal geen mooi weer. We reden nu echt door the outback, alles wat dor en droog.
Onderweg stopte we wel bij een Salt Lake, dit was best wel bijzonder. Het is net ijs waar je op loopt, bang om er doorheen te zakken, althans dat gevoel had ik dan.
Omdat het een grauwe dag was was het beeld niet heel erg mooi, ik denk met zonneschijn en een blauwe lucht is het zoveel mooier, maarja.
We hebben iets van 7 a 8 uur gereden die dag. Onze stop was in Coober Peady. Dit is een dorpje midden in the desert. Veel Aboriginals leven hier, maar ook veel Europeanen of de gewone ozzie's. Coober Peady is een heel apart dorpje, de mensen wonen hier onder de grond omdat het in de zomer soms kan oplopen tot meer dan 50 graden. En onder de grond
blijft het altijd een temperatuur van 20 tot 25 graden, ook in de winter. Er wonen ook mensen boven de grond hoor haha. maar niet heel veel. Ik vond het een triest beeld om te zien.
Leek wel een vuilnisbelt. Was echt een troep daar.
In Coober Peady zijn heel veel mijnvelden omdat je hier Opal kan vinden.
We gingen ook naar een Opal Museum waar ze ons alles uitlegde over de geschiedenis van Opal en wat er zo bijzonder aan is en hoe mensen onder de grond leven.
Daarna gingen we met de hele groep pizza eten in het stadje. Pap en ik gingen ook nog met een klein clubje naar de kangoeroe's. Dit was bij een man thuis die in z'n achtertuin zieke en gewonde kangoeroe's hielp. Hij had ook een piep klein kangoeroetje van een paar maanden uit. De moeder was aangereden en het kleintje werd naar Coober Peady gebracht.
We mochten ook de kangoeroe's voeren. Echt leuk. Voor papa z'n eerste kangoeroe's in Australië.
Wij gingen ook die nacht onder de grond slapen. Het leek wel een bunker haha. Het is heel apart maar niet eng ofzo. Voor je gevoel slaap je gewoon in een hele
donkere kamer.
Dag 3 was een rij dag. Papa vroeg aan Sam hoe lang we zouden rijden. Hij zei ja ik denk wel iets van 800 km, maar dat vertel ik niet aan de groep because the freak out!
Pff dat was een lange dag. 13 uur in een busje. Om de tijd een beetje te doden hebben we spelletjes gedaan in de bus. Maar ook echt hele leuke spelletjes. Het derde spel
moesten we allemaal iets op een opdracht op een briefje schrijven en die moest dan in de hoed. Dus 10 x opdrukken in de bus. Maar wij hadden het spel niet goed begrepen dus Sam heeft er z'n eigen draai aangegeven.
Papap moest bijv 20x opdrukken in het gangpad van de bus terwijl we gewoon nog aan het raden waren, een jongen moest de handstand doen, en ik heb stiertje gereden met een Duits meisje. De muziek die hij erbij deed
was ook super toepasselijk, of course! We hebben zo gelachen. We hebben zelfs geprobeerd om een levende piramide te maken. Zo ging de tijd wel snel gelukkig.

Het verschrikkelijke aan de outback waren de vliegen. Miljoenen vliegen die in je oren, neus, mond en ogen gingen zitten omdat ze op zoek waren naar proteïne dat zit blijkbaar daar. 's Avonds hadden we wel een kampvuurtje. Dit was erg gezellig! Het echte outback gevoel was er zeker. Allemaal in een rondje op onze opgerolde swags rond het kampvuur.
Dag 4 was het dan zo ver onze eerste hike doen van 6 km door de King's Canyon. Het was echt prachtig. Het eerste stuk was meteen mega zwaar, stijl omhoog! Dat was wel even pittig in de hitte en toen was het nog maar 7 á 8 uur s'ochtends. Voor het eerst mocht ik dan eindelijk op m'n beeldige bergschoenen lopen. Hiep hoi. Nu ben ik er best blij mee want zonder had echt niet gekund. Dit had ik niet op m'n All Stars gekund. Na de hike gelunched en toen reden we door richting Kata Tjuta. Hier was Uluru en de Olga's.
's Avonds was het heel slecht weer, regen en onweer, maak dat mee in de outback! Op de campingplaats waar we verbleven had je een uitkijkpunt waar je Uluru kon zien van ver af. Daar was het aan het onweren en bliksemen. Suzan had een super mooie foto gemaakt met bliksem boven Uluru. Mij lukte het niet, ik was steeds te laat.
De volgende dag moesten we om 4:30 opstaan en zouden we naar Uluru gaan maar omdat het zulk slecht weer was deden we eerst de Olga's. We gingen een hike doen van 7,5 km door the Olga's! Door de regen een hike doen door de Olga's dat is wel bijzonder. Het gebeurd maar 1 keer in de zoveel tijd dat het regent in de outback, en wij mogen dat meemaken. Het was echt een rotsig pad. Geen normale paden. Omdat het zo glad was en we een paar keer echt stijl naar beneden moesten ben ik 1 keer uitgegleden.
en dat met m'n bergschoenen!!! Haha deed geen zeer trouwens. Was wel even spannend.
Na de hike, we waren echt net net klaar, en toen ging de zon schijnen. Toen werd het weer warm. Bizar. We gingen weer terug naar het kamp waar we een hele lekker lunch hadden. Papa maakte de gebakken aardappeltjes en Sam de steak en de vrouwen hebben de groenten voor de sla gesneden. Na de lunch hadden we even 1,5 uur voor onszelf.
Toen had ik met Mariska, Suzan en Kelly een haaruurtje gedaan. Ik mocht iedereen z'n haar doen. Was echt wel leuk.
Daarna gingen we naar Uluru, we hebben er een klein stukje omheen gelopen en 's avonds hebben we het het mooiste uitkijkpunt avondgegeten. We hadden alle swags uit de wagen gehaald en bij Uluru zonsondergang hebben we gegeten. Ik heb de mooiste foto's gemaakt. Ik was zo blij dat het mooi weer was en niet bewolkt! Dit was toch wel mn hoogtepunt uit Australië..De Ayers rock zien.
De volgende dag werden we weer gewekt om 4:30 en gingen we bij zonsopgang om Uluru heen lopen. Dit was 10 km. Het was heel bijzonder elke keer is Uluru anders, en de kleur bij zonsopgang was echt ook heel bijzonder.
Maar pap en ik waren best moe, iedereen was erg moe van de hele trip. Elke dag vroeg opstaan en lopen en reizen en veel dingen zien, nieuwe indrukken. We waren best wel gesloopt dus deze keer was de wandeling ook zwaar.
Na de wandeling hebben we ontbeten en gingen we richting Alice Springs, hier hebben we ook weer spelletjes gedaan in de bus.
Eenmaal aangekomen in Alice Springs, zaten pap en ik echt in een shabby hostel. Beetje een hippie tent. Gelukkig hadden we wel een privé kamer.
's Avonds gingen we met de hele groep en Sam nog een keer uiteten om het af te sluiten. Daarna gingen we ook nog op stap ZELFS papa ging mee!! haha dit was echt super leuk en onverwachts!
We hebben samen gedronken en gedanst. Toen kwam Suzan met het leuke idee om een shotje te nemen. 'Ja peter kom op, doe mee!!'En ja pap deed mee. Het shotje heette Wet Pussy. Haha Hele leuke avond!
Omdat het niet veilig is in Alice om alleen over straat te gaan hebben we een taxi naar huis genomen.

De dag erna hadden we nog een niks nut dagje, we gingen Alice Springs in maar veel was dicht ivm Australia Day, die eigenlijk die dag ervoor was maar iedereen is de dag erna ook vrij.
Maar toen kwam pap op het geniale idee om naar een mooi resort te gaan en daar gebruik te maken van het zwembad. Het was echt warm namelijk. En het mocht! dus we hebben lekker een middagje aan het zwembad gelegen.
Dinsdag 28 jan vlogen we om 10 uur naar Sydney. Papa had hier een uber mooi appartement geboekt met uitzicht op de Harbour Bridge en het Opera House. Ja dit was echt super super super!!
Thanks paps! 's Avonds hebben we voor het eerst weer eens zelf gekookt en even door Darling Harbour gelopen en een drankje gedaan.
De dag erna ging ik samen met pap Sydney in. Ik heb hem alle mooie dingen laten zien van de stad. We hebben koffie gedronken in de botanic gardens en ik heb hem het Australische banana bread laten eten. Hij vond het erg lekker! We hebben een late lunch gedaan in Hyde Park en daarna zijn we nog naar Chinatown geweest en hebben een drankje gedaan in Darling Harbour. Het was toen al half 9 en hebben we de Ferry weer terug gepakt naar het appartement.
Dag 2 Heb ik Juliette ontmoet een vriendin van mijn tante. Zij woont al 12 jaar in Australië en ik heb gevraagd of zij mij kon helpen naar het vinden van een baantje. Hele leuke lieve vrouw. Na haar bezoek hebben we samen de wandeling van Coogee naar Bondi gedaan. Ik had hem zelf al eens gedaan in het begin met de groepsreis maar het is echt een mooie wandeling dus ik vond het niet erg om hem nog een keer te doen. We hadden het in 2 uur gelopen en toen nog lekker op Bondi Beach gelegen.
Toen naderde papa's laatste dag alweer in Australië. Hij moest om half 4 de trein naar het vliegveld nemen. We hebben Rebecca ook weer gezien n Sydney en nog even gechillt in de botanic gardens.
Het was echt een moeilijk afscheid. Daar ging m'n vader weer, nu zie ik hem pas weer over 3 maanden. Ja we hadden het allebei echt moeilijk ermee! Nog steeds als ik eraan terug denk krijg ik een brok in m'n keel.
Maar ik was met Rebec dus dat maakte het weer goed. We zaten helaas wel in een mega slecht hostel in King's Cross. King's Cross kan je vergelijken met de Bijlmer en de Wallen van A'dam.
De eerste nacht was ook weer een drama. We waren echt moe. Rebec had de hele nacht doorgehaald omdat ze heel vroeg vloog van Melbourne naar Sydney, ik ben altijd moe.
De gingen feesten en schreeuwen en Goon drinken en zelfs roken in de kamer! Daar heb ik wat van gezegd dat vond ik zo smerig!! Toen stelde een jongen voor om nog eens muziek aan te zetten. Echt niet leuk.
Dit hostel heeft een gedeelde 1e plaats voor het horror hostel.

De dag erna had ik om half 5 's middags mijn sollicitatie!! Samen met Juliette heb eerst wat gedronken een dingen doorgenomen en toen gingen we naar Tony. Heel klein Italiaans mannetje
maar super aardig. Eerst was de bedoeling dat ik iets liet zien van wat ik kon maar hij merkte al aan de manier van praten en aan de vragen die ik stelde dat ik echt wel wist waar ik het over had.
en ik was AANGENOMEN. woehoeee. Ik ga na Nieuw Zeeland 7 weken werken in een kapsalon in Sydney. Hoe vet.
Na de sollicitatie ben ik met Juliette, haar man Kees en hun dochtertje van 3 uiteten geweest. In dit restaurant zochten ze nog mensen dus hier heb ik ook mijn gegevens achtergelaten.
2 baantjes dat zou echt super zijn.

Na Nieuw Zeeland heeft rebec besloten om naar huis te gaan. Dus ik sta er alleen voor in het grote Australië, best wel spannend maar dankzij Juliette zie ik het wel weer zitten.
Ik denk ook dat het goed voor me is om alleen te zijn, zo leer ik pas echt mezelf kennen. Natuurlijk ga ik m'm maatje erg missen, maar ik heb iets anders leuks moois om naar uit te kijken.
7 weekjes werken en dan komt Coen eindelijk naar Australië! Kan niet wachten om hem weer te zien.

Maar nu nog Nieuw Zeeland!

Hele dikke kus allemaal!!

  • 05 Februari 2014 - 07:14

    Eline :

    Hahaha leuk te lezen van de outback!! Paps aan de shots. En super goed van je baantje, nu hoef ik niet meer zo ongerust te zijn :) sydney gaat wat mee maken haha. En wat een verrassing, ik zie jou morgen weer! Xxx

  • 05 Februari 2014 - 20:40

    Coen:

    Nog heel even wachten! Dan kan ons avontuur beginnen liefje! Plezier in Nieuw-Zeeland!! Eerste foto's waren al weer mooi!! Kus

  • 06 Februari 2014 - 19:56

    Jorien:

    Geweldig verhaal weer om te lezen! Fijn dat Juul je heeft kunnen helpen aan een baantje. Doe ze de groeten en een kusje voor Lilly als je ze weer spreekt enne niet alles geloven hoor als ze verteld over onze stapverhalen van vroeger haha! Voor nu heel veel plezier in NZLD. Groetjes Jorien en de rest van de familie

  • 09 Februari 2014 - 14:45

    Walter En Katja Snouwaert:

    Jeetje Valerie, wat een prachtig verhaal. Wat mooi om te lezen dat je zo geniet in Australië. Wij wensen je ook nog een mooie tijd in Nieuw Zeeland. Werk ze daarna in Sydney en Walter weet het al lang je bent een toppie kapster.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Valérie

Actief sinds 09 Okt. 2013
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 10671

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: